طريقة عمل المشويات مطبخ الخبر الاول



طريقة عمل المشويات:

بناء علي طلب الجماهير اي أكل عايز/ة تشويه لازم ياخد حقه في التتبيله كويس الكلام هنا علي اللحوم الحمراء والبيضاء (الأسماك موضوع منفصل).

الكميات في التوابل لوزن ٢ كيلو من اي نوع فراخ حمام سمان بط لحمه المقادير:

٤ كوب زبادي بلدي حجم كبير

– ٤ قطع ليمون

– حبه جوز الطيب

– فلفل أسود

– كمون

– ملح

– بهارات

– باربيكا

– شطه حمراء لمن يرغب

– ورق لورا-

نعناع ناشف.

يتم وضع نوع اللحم في إناء غويط(يفضل تقطيع الدجاج الواحده ال ١٢ قطعة /السمان والبط والحمام يتشق نصفين بالطول من غير ما نفصلهم ) اكيد بعد الغسيل والتنظيف جيدا يتم وضع جميع المقادير مع بعض وخلطها جيدا ثم تتذوقها ويضاف ما تجدونه ناقص.

ثم يتم وضع الفراخ أو أي نوع من الطيور وتمرر التتبيله تحت الجلد وتترك في الثلاجة ٢٤ ساعه ثم ترفع في كيس بكامل التتبيله في الفريزر لمده ٢ او ٣ يوم اخرين ثم يتم اذابتها ومن ثم الشوي ع نار هادئه مع التقليب المستمر علي الجانبين(الفحم يكون شوي وكل ما النار تعلي نرش عليها شويه ميه نهديها هتولع تاني مش تقلقوا).

بالنسبة للحوم الحمراء طبعا الضاني سيد الكلام بس الظروف الاقتصادية ممكن تخلينا نلجاء للمستورد وده شغال طول (ممنوع الهندي مطلقا والا مش هتاكلوا السنة دي ) اللحم برازيلي أو أسترالي أو نيوزليندي بس ده اللي من البلدي اساسا أفضل قطعية لحم للشواء هي السمانه وده اللي بيطلع منها الكباب.

واذكي ان تظل اللحوم الحمراء في التتبيله مده أطول.

نيجي للكفته مستحيل مستحيل تلاقي تيست الحاتي في اي كفته تعملها بلحم صافي لازم شغت ودهن وليه وده صعب يتظبط في أول ٥٠ محاوله لذا ارشح كفته حكايه هتلاقهوا عن اي محل بروتين وسعرها معقول وبيتراوح من ٦٠ الي ٨٠ جنية الكيلو حسب المنطقة.

نيجي للطرب الموضوع سهل وصعب سهل لو وصلت لتتبيله كفته انت/ى راضي عنها فبالتالي المهمه أوشكت علي الانتهاء تجيب منديل ضاني ولازم يكون فريش يتقطع ويتحط جواه عجينه الكفته ويتقفل زي المحشي ويتحط في السيخ والف هنا.

الرابط المخصتر للمقال:

تابعنا على تويتر والفيسبوك واليوتيوب ليصلك كل ما هو جديد

صفحتنا على الفيسبوك |صفحتنا على تويتر
تنوية هام: الموقع غير مسئول عن صحة ومصداقية الخبر يتم نشره نقلاً عن مصادر صحفية أخرى، ومن ثم لا يتحمل أي مسئولية قانونية أو أدبية  وإنما يتحملها المصدر الرئيسى للخبر. والموقع يقوم فقط بنقل ما يتم تداولة فى الأوساط الإعلامية المصرية والعالمية لتقديم خدمة إخبارية متكامله. 
زر الذهاب إلى الأعلى
إغلاق

أنت تستخدم إضافة Adblock

برجاء دعمنا عن طريق تعطيل إضافة Adblock